Hartstichting

Sinds 2010 is EHBO Moordrecht reanimatie partner geworden van de hartstichting. Dit betekend voor ons dat wij opleiding BLS / AED mogen verzorgen onder de vlag van de hartstichting.

Een cursus duurt 2 avonden.
We starten om 20:00 uur en eindigen om 22:00 uur.
De cursus wordt gegeven in het:
IJsclubgebouw
Leliestraat 72
2841 BB Moordrecht

De cursus kost € 50,00. Dit is inclusief lesmateriaal van de hartstichting, koffie/thee en een diploma.

Wat is reanimatie?

Reanimatie is op een kunstmatige manier de circulatie van zuurstofrijk bloed rondpompen met behulp van hartmassage en beademen. Reanimatie kan schade aan vitale organen zoals hersenen en hart voorkomen. In de meeste gevallen zal reanimatie het hart niet opnieuw laten kloppen. Goed uitgevoerde reanimatie (en vooral borstcompressie) zorgt er echter voor dat daaropvolgende defibrillatie pogingen een grotere kans van slagen hebben.

Wat is een AED?

Een automatische externe defibrillator (AED) is een apparaat dat een gecontroleerde elektrische schok toedient aan het hart, de bedoeling het kamerfibrilleren te stoppen en op die manier te herstellen. Tijdens de cursus Basale Reanimatie met gebruik van de AED zult u veilig met een AED kunnen werken. Er zijn verschillende type's AED op de markt, maar ze hebben allemaal hetzelfde bedieningsprincipe. De elektrische signalen van het hart worden opgevangendoor de AED via twee zwevende elektroden. Als er een elektrische schok noodzakelijk is, wordt die aan het slachtoffer gegeven via dezelfde elektroden. Het is dus van belang dat de elektroden op de juiste plaats bevestigd zijn om een goede ritme-interpretatie en een effectieve elektrische schok te garanderen.